Klub Malucha czyli Żłobek dla Wymagających !

Blog o Dzieciach – Nasza wiedza i doświadczenie dla WAS. Porady, odpowiedzi na trudne pytania, rozwój Dziecka krok po kroku… o opiece nad Dziećmi możemy pisać i pisać…

Archive for the ‘Zabawy w żłobku’ Category

Gordonki„Muzyka jest czymś specyficznym dla ludzkości. Tak jak inne sztuki, jest ona podstawą ludzkiego rozwoju i egzystencji w takim samym stopniu co język”.

E.E.Gordon

Teoria uczenia się muzyki Edwina E. Gordona

Profesor Edwin Elias Gordon (University of South Carolina w stanie Kolumbia) – muzyk jazzowy, pedagog, psycholog muzyki. Jest znanym badaczem, autorem licznych publikacji, testów uzdolnień muzycznych i książek, redaktorem wydań zbiorowych. Od 1979 r. do 1995 r. był związany z Katedrą Badań Muzyczno-Edukacyjnych im. Carla E. Seashore’a na uniwersytecie Temple w Filadelfii. Uzyskał tam wiele prestiżowych nagród. Koncepcja prof. E.E. Gordona, poparta badaniami empirycznymi, spotkała się z dużym zainteresowaniem specjalistów na całym świecie. Jest nowatorską, pionierską propozycją rozwiązań praktycznych dla edukacji muzycznej.

Teoria zakłada rozwój audiacji muzycznej, czyli rozumienia muzyki, od momentu wykształcenia aparatu słuchu, czyli jeszcze w łonie matki.

Muzyka w okresie prenatalnym (najsilniej w ostatnim trymestrze) oraz do 18 miesiąca życia jest podstawowym bodźcem, stanowi jedną z głównych form aktywności Dziecka. Mówi się o paraleli uczenia muzyki i uczenia mowy. Im bogatsze w stymulację dźwiękowo-muzyczną i językową będzie środowisko Dziecka, tym bardziej układ nerwowy będzie dostosowany do odbioru, transmisji i przetwarzania takich właśnie bodźców po przyjściu na świat.

Dzięki zajęciom umuzykalniającym w naszym żłobku, rodzice u swych Dzieci obserwują zwiększoną płynność mowy i lepszą dykcję. Ponadto Maluchy znacznie łatwiej i na dłuższy czas potrafią koncentrować swoją uwagę, co oczywiście wpływa na ich rozwój intelektualny. Dzieci, które uczęszczały na zajęcia muzyczne wg Teorii E.E.Gordona jeszcze przed pójściem do placówki oświatowej posiadają bogaty słownik rytmiczny i melodyczny, jak również potrafią koordynować swoje ciało do pracy z muzyką.

Zajęcia prowadzone w Klubie Malucha Anteczek w oparciu o tę metodę polegają Read the rest of this entry »

Dlaczego wychodzimy z Dziećmi na podwórko?

Cze-24-2014 By Iwona Galach

Dzieci przebywające częściej na dworze są bardziej odporne oraz sprawne ruchowo. Maluchy szalejące na zjeżdżalniach, huśtawkach, karuzelach ćwiczą wiele umiejętności, które są im przydatne na kolejne lata życia. W czasie, gdy Dzieci najbardziej intensywnie rosną, to właśnie ruch na świeżym powietrzu jest im niezbędny. Sprawia, że dobrze rozwijają się fizycznie. Na placach zabaw ogólnie dostępnych jak również na tych przy żłobkach, klubach malucha czy przedszkolach maluchy trenują nie tylko swoje ciało, ale również umiejętności społeczne: uczą się stać w kolejce do zjeżdżalni, wymieniać się foremkami itp. To dla Dziecka prawdziwy trening współpracy, kreatywności oraz współzawodnictwa. Ruch oraz zabawa na świeżym powietrzu dostarczają także bodźców, których potrzebuje dziecięcy mózg do prawidłowego rozwoju. Wszystko co dzieje się, z ciałem Dziecka na placu zabaw, sprzyja prawidłowej pracy układu nerwowego i mózgu.

Dzięki sprzętom, które znajdują się na każdym placu zabaw, Dzieci uczą się kontrolować swoje ciało, poznają jego ograniczenia, zdobywają umiejętność koordynowania i planowania swoich ruchów, uczą się utrzymywać równowagę. Read the rest of this entry »

Metoda Dobrego Startu wprowadzana w żłobku AnteczekZajęcia prowadzone podczas wakacji w Naszym żłobku mają za zadanie utrwalić Dzieciom zdobyte przez nich umiejętności i wiedzę. W tym celu zostaną wykorzystane elementy Metody Dobrego Startu, której autorką jest Marta Bogdanowicz.

Przypuszczamy, iż wielu z Was kochani Rodzice nigdy nie spotkało się z taką nazwą. Dlatego postaramy się w możliwie przejrzysty sposób przedstawić jej cele, założenia oraz schemat zajęć.

Metoda MDS przeznaczona jest dla dzieci od 2 roku życia. Głównymi założeniami w pracy z Dziećmi jest rozwijanie funkcji:
– wzrokowych,
– słuchowych,Inicjacja Metody Dobrego Startu w Kubie Malucha Anteczek
– językowych,
– dotykowo- kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu).
Celem tej metody jest również kształtowanie lateralizacji (ustalenie ręki dominującej) oraz orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

Read the rest of this entry »

Drodzy Rodzice!

W pierwszej części naszego artykułu mogliście dowiedzieć się, na czym polega prawidłowy masaż Shantala,
jakie ma zastosowanie oraz jakie korzyści niesie dla Waszych dzieci. Dziś chciałybyśmy opowiedzieć, jak masaż na podstawie Shantala wygląda w naszym klubikowym zaciszu.

Kilka tygodni temu zostałyśmy przeszkolone z zakresu owego masażu, dzięki czemu jego podstawy mogłyśmy wprowadzić do szerokiego wachlarza zajęć, które w grupie Maluszków oferujemy naszym małym Podopiecznym w naszym żłobku. Jednym z podstawowych celów, było stworzenie miejsca odizolowanego od wesołej gwary i śmiechu, które towarzyszą Dzieciom w Klubiku Anteczek każdego dnia. Wspólnie zadecydowałyśmy, że takim idealnym miejscem, spełniającym wszystkie wymogi fizyczne będzie sypialnia Maluchów. Przytulny, malutki pokoik, pomalowany spokojnymi barwami i ozdobiony stonowanymi naklejkami. Klimat wyciszenia, tak ważny w tym projekcie, uzyskujemy tam z łatwością, dzięki cienkiej rolecie na okno i delikatnej lampce. Dzięki metrażowi pokoju, bardzo łatwo jest nam zapewnić w im odpowiednią temperaturę tak, aby dzieci masowane były na całej powierzchni ciała oliwką, a nie przez ubranie. Jest to bardzo ważny szczegół, dzięki któremu przekazujemy Dziecku szacunek przez dotyk oraz zapewniamy poczucie bezpieczeństwa, które w relacji Dziecko-Opiekunka jest rzeczą nadrzędną.

Read the rest of this entry »

W trosce o jak najlepszy rozwój naszych Podopiecznych, żłobek cały czas rozszerza zakres prowadzonych w nim zajęć. Już od maja w grupie najmłodszej tj. Dzieci w wieku 5-14 miesięcy rozpoczną się zajęcia z elementami masażu Shantala. Poniższy artykuł ma na celu zaznajomienie Rodziców z tematyką zajęć.

Kilka słów historii:
W trakcie pobytu w Indiach, Frederick Leboyer, lekarz medycyny, obserwował niepełnosprawną Hinduskę-Shantalę, systematycznie masującą swoje niemowlę. Podstawowe techniki tego masażu – nazwanego na cześć owej kobiety – masażem Shantala, Francuz przeniósł na niwę europejską.

Read the rest of this entry »

Cały drugi i trzeci rok życia to okres ogromnych zmian zachodzących w ciele dziecka. Najbardziej intensywny okres następuje wraz z nauką chodzenia, kiedy to kręgosłup zaczyna przejmować cały ciężar ciała. Podkreślone zostają ( i to nadmiernie ) fizjologiczne krzywizny kręgosłupa. Wypięty brzuch i pozornie płaskie stopy są tu jeszcze zjawiskiem prawidłowym. Rozwój krzywizn kręgosłupa u dziecka trwa do ok. 3- 4 roku życia. Zainteresuj się czy w żłobku lub klubie dziecięcym, do którego uczęszcza Twoje dziecko personel ma podstawową wiedzę w tym zakresie.

Kręgosłup maluszka w okresie rozwoju do 4 roku życia nadal jest bardzo miękki. Pamiętajmy, że to od rodzica i opiekunek w żłobku zależy, żeby rozwinął się prawidłowo. Nie jest to trudne, wystarczy pamiętać o podstawowych zasadach …

Read the rest of this entry »