Klub Malucha czyli Żłobek dla Wymagających !

Blog o Dzieciach – Nasza wiedza i doświadczenie dla WAS. Porady, odpowiedzi na trudne pytania, rozwój Dziecka krok po kroku… o opiece nad Dziećmi możemy pisać i pisać…

Archive for the ‘Rozwój fizyczny Dziecka’ Category

DLACZEGO DWULATKI GRYZĄ?

Wrz-15-2015 By Iwona Galach

PSYCHOLOG RADZI
blog_1
DLACZEGO DWULATKI GRYZĄ?

Wioletta Relidzyńska – psycholog

Gryzienie w żłobkach jest zjawiskiem powszechnym i problematycznym. Jego skutki są bolesne fizycznie i emocjonalnie dla maluchów. Wzbudzają uzasadniony niepokój wśród rodziców. Mam nadzieję, że niniejszy artykuł pomoże Państwu zrozumieć przyczynę gryzienia wśród dzieci i poznać sposoby skutecznego zapobiegania temu zjawisku.

ROZWÓJ EMOCJONALNY DWULATKA
Drugi rok życia to wiek najczęstszych i najbardziej wygórowanych reakcji emocjonalnych, wyjątkowo nieprzyjemnych i wyczerpujących dla samego dziecka i jego opiekunów. Dziecko łatwo się irytuje, gdyż boleśnie odczuwa dysproporcję między swoimi pragnieniami,a możliwościami i środkami wyrazu. Jego kontrola nad sposobem wyrażania emocji jest ograniczona. Panowanie dziecka nad emocjami ma najpierw charakter „zewnętrzny”. To rodzic reguluje emocje dziecka przez nazywanie tego co czuje, uspokajanie dziecka i bezpośrednie interweniowanie w doświadczane przez nie emocje, modelowanie i wzmacnianie pozytywnej ekspresji. Jeśli na przykład frustracja dziecka przeradza się w złość, a złość w zachowanie agresywne, powinniśmy wkraczać do akcji jak najszybciej, nie czekając na eskalację awantury. Wraz z rozwojem mowy u dziecka poszerza się jego repertuar wyrażania emocji, może dać upust swojej frustracji czy zaprotestować przy użyciu słów, a nie gestów. Zanim to jednak nastąpi, ogromna większość dzieci musi przejść nieprzyjemny etap „rękoczynów”. Dwulatek posuwa się do nich nie dlatego, że jest z natury złośnikiem czy wandalem, tylko po prostu z powodu ubóstwa innych środków rozładowania napięcia emocjonalnego. Gryzienie jest zupełnie naturalne w przypadku maluchów.
Read the rest of this entry »

Dlaczego wychodzimy z Dziećmi na podwórko?

Cze-24-2014 By Iwona Galach

Dzieci przebywające częściej na dworze są bardziej odporne oraz sprawne ruchowo. Maluchy szalejące na zjeżdżalniach, huśtawkach, karuzelach ćwiczą wiele umiejętności, które są im przydatne na kolejne lata życia. W czasie, gdy Dzieci najbardziej intensywnie rosną, to właśnie ruch na świeżym powietrzu jest im niezbędny. Sprawia, że dobrze rozwijają się fizycznie. Na placach zabaw ogólnie dostępnych jak również na tych przy żłobkach, klubach malucha czy przedszkolach maluchy trenują nie tylko swoje ciało, ale również umiejętności społeczne: uczą się stać w kolejce do zjeżdżalni, wymieniać się foremkami itp. To dla Dziecka prawdziwy trening współpracy, kreatywności oraz współzawodnictwa. Ruch oraz zabawa na świeżym powietrzu dostarczają także bodźców, których potrzebuje dziecięcy mózg do prawidłowego rozwoju. Wszystko co dzieje się, z ciałem Dziecka na placu zabaw, sprzyja prawidłowej pracy układu nerwowego i mózgu.

Dzięki sprzętom, które znajdują się na każdym placu zabaw, Dzieci uczą się kontrolować swoje ciało, poznają jego ograniczenia, zdobywają umiejętność koordynowania i planowania swoich ruchów, uczą się utrzymywać równowagę. Read the rest of this entry »

Metoda Dobrego Startu wprowadzana w żłobku AnteczekZajęcia prowadzone podczas wakacji w Naszym żłobku mają za zadanie utrwalić Dzieciom zdobyte przez nich umiejętności i wiedzę. W tym celu zostaną wykorzystane elementy Metody Dobrego Startu, której autorką jest Marta Bogdanowicz.

Przypuszczamy, iż wielu z Was kochani Rodzice nigdy nie spotkało się z taką nazwą. Dlatego postaramy się w możliwie przejrzysty sposób przedstawić jej cele, założenia oraz schemat zajęć.

Metoda MDS przeznaczona jest dla dzieci od 2 roku życia. Głównymi założeniami w pracy z Dziećmi jest rozwijanie funkcji:
– wzrokowych,
– słuchowych,Inicjacja Metody Dobrego Startu w Kubie Malucha Anteczek
– językowych,
– dotykowo- kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu).
Celem tej metody jest również kształtowanie lateralizacji (ustalenie ręki dominującej) oraz orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

Read the rest of this entry »

Drodzy Rodzice!

W pierwszej części naszego artykułu mogliście dowiedzieć się, na czym polega prawidłowy masaż Shantala,
jakie ma zastosowanie oraz jakie korzyści niesie dla Waszych dzieci. Dziś chciałybyśmy opowiedzieć, jak masaż na podstawie Shantala wygląda w naszym klubikowym zaciszu.

Kilka tygodni temu zostałyśmy przeszkolone z zakresu owego masażu, dzięki czemu jego podstawy mogłyśmy wprowadzić do szerokiego wachlarza zajęć, które w grupie Maluszków oferujemy naszym małym Podopiecznym w naszym żłobku. Jednym z podstawowych celów, było stworzenie miejsca odizolowanego od wesołej gwary i śmiechu, które towarzyszą Dzieciom w Klubiku Anteczek każdego dnia. Wspólnie zadecydowałyśmy, że takim idealnym miejscem, spełniającym wszystkie wymogi fizyczne będzie sypialnia Maluchów. Przytulny, malutki pokoik, pomalowany spokojnymi barwami i ozdobiony stonowanymi naklejkami. Klimat wyciszenia, tak ważny w tym projekcie, uzyskujemy tam z łatwością, dzięki cienkiej rolecie na okno i delikatnej lampce. Dzięki metrażowi pokoju, bardzo łatwo jest nam zapewnić w im odpowiednią temperaturę tak, aby dzieci masowane były na całej powierzchni ciała oliwką, a nie przez ubranie. Jest to bardzo ważny szczegół, dzięki któremu przekazujemy Dziecku szacunek przez dotyk oraz zapewniamy poczucie bezpieczeństwa, które w relacji Dziecko-Opiekunka jest rzeczą nadrzędną.

Read the rest of this entry »

W trosce o jak najlepszy rozwój naszych Podopiecznych, żłobek cały czas rozszerza zakres prowadzonych w nim zajęć. Już od maja w grupie najmłodszej tj. Dzieci w wieku 5-14 miesięcy rozpoczną się zajęcia z elementami masażu Shantala. Poniższy artykuł ma na celu zaznajomienie Rodziców z tematyką zajęć.

Kilka słów historii:
W trakcie pobytu w Indiach, Frederick Leboyer, lekarz medycyny, obserwował niepełnosprawną Hinduskę-Shantalę, systematycznie masującą swoje niemowlę. Podstawowe techniki tego masażu – nazwanego na cześć owej kobiety – masażem Shantala, Francuz przeniósł na niwę europejską.

Read the rest of this entry »

Cały drugi i trzeci rok życia to okres ogromnych zmian zachodzących w ciele dziecka. Najbardziej intensywny okres następuje wraz z nauką chodzenia, kiedy to kręgosłup zaczyna przejmować cały ciężar ciała. Podkreślone zostają ( i to nadmiernie ) fizjologiczne krzywizny kręgosłupa. Wypięty brzuch i pozornie płaskie stopy są tu jeszcze zjawiskiem prawidłowym. Rozwój krzywizn kręgosłupa u dziecka trwa do ok. 3- 4 roku życia. Zainteresuj się czy w żłobku lub klubie dziecięcym, do którego uczęszcza Twoje dziecko personel ma podstawową wiedzę w tym zakresie.

Kręgosłup maluszka w okresie rozwoju do 4 roku życia nadal jest bardzo miękki. Pamiętajmy, że to od rodzica i opiekunek w żłobku zależy, żeby rozwinął się prawidłowo. Nie jest to trudne, wystarczy pamiętać o podstawowych zasadach …

Read the rest of this entry »