Klub Malucha czyli Żłobek dla Wymagających !

Blog o Dzieciach – Nasza wiedza i doświadczenie dla WAS. Porady, odpowiedzi na trudne pytania, rozwój Dziecka krok po kroku… o opiece nad Dziećmi możemy pisać i pisać…

Dieta dziecka po pierwszych urodzinach.

Maj-15-2011 By Iwona Galach

Zdrowe żywienie dzieci

Karmienie niemowlęcia wydaje się dość proste – mnóstwo jest poradników i broszurek zawierających dokładne wskazówki ile i czego powinno jeść Dziecko. Wiele mam w tym okresie karmi jeszcze swoje Maluchy piersią, a jak wiadomo, pokarm matki jest najlepiej dostosowany dla Dziecka i zaspokaja wiele jego potrzeb. Dieta Dziecka po ukończeniu roku jest prawie taka sama jak dorosłego człowieka. Oczywiście są pewne różnice i zasady, o których warto pamiętać rozszerzając dietę Malucha. Dla rocznego Dziecka nie ma ścisłych norm dotyczących ilości i rodzaju spożywanych pokarmów. Warto więc kierować się zdrowym rozsądkiem, dbać o to, aby dziecko nie jadło za tłusto, za słodko lub słono, a także aby w diecie znalazły się źródła witamin i minerałów.

posiłki w żłobku

Poniżej kilka prostych, podstawowych zasad zdrowej diety Malucha po ukończeniu roku (oczywiście należy pamiętać że Dzieci cierpiące na alergie muszą mieć dietę specjalnie dobraną przez lekarza pediatrę):
woda (najlepiej niegazowana) powinna być głównym „napojem” spożywanym przez Dziecko – przyzwyczajanie dziecka do słodkich soków lub co gorsza gazowanych napojów spowoduje, że później nie będzie chciało pić wody. Słodkie napoje mogą przyczyniać się do nadmiernego przyrostu wagi oraz problemów z ząbkami. Dziecko może też pić soki warzywne lub niesłodzone herbatki ziołowe, ale nie powinno pić czarnej herbaty (zawiera teinę);

Menu dla dzieci w żłobkuDziecko nie powinno jeść zbyt dużo potraw ciężkostrawnych, np. tłustych, smażonych. Zamiast smażyć można gotować, piec, dusić. Szczególnie godne polecenia jest gotowanie na parze bo pozwala zachować potrawie najwięcej witamin;
powinno się unikać podawania Dziecku żywności mocno przetworzonej, zawierających dużo konserwantów i chemii – składniki te obciążają układ pokarmowy i mogą uczulać, a więc być przyczyną problemów np. z brzuszkiem czy wysypkami;
dieta Dziecka powinna być różnorodna – zawierać mięso, nabiał, ryby, owoce, warzywa, węglowodany (kasze, makarony, ziemniaki, pieczywo), zdrowe tłuszcze, przetwory mleczne (jogurty, masło, sery) – te ostatnie oczywiście zakazane są dla dzieci z alergią na białko mleka zwierzęcego.

Posiłki dla Dzieci - Smacznego :-)

Ważne rzeczą jest zachowanie stałej ilość posiłków w ciągu dnia (najlepiej 5: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) oraz stałe pory ich podawania. Starajmy się nie podawać dziecku przekąsek między posiłkami – to pierwszy krok do nawykowego podjadania, które w przyszłości może skutkować otyłością.
Posiłki dziecka nie powinny być już miksowane. Powoli (jeszcze przed pierwszymi urodzinami) należy wprowadzać potrawy rozdrobnione (drobno pokrojone lub rozgniecione widelcem) aby stopniowo przyzwyczajać Malucha do gryzienie większych kawałków. Ma to ogromne znaczenie w prawidłowym kształtowaniu się aparatu mowy i pomaga zapobiegać powstaniu wad zgryzu.
Nie zapominajmy o najważniejszym – to my rodzice kształtujemy nawyki żywieniowe Dziecka, które zostaną mu prawdopodobnie na całe życie. Sami jedzmy zdrowo, a nasze Dziecko będzie brać z nas przykład i polubi zdrowe rzeczy!

Anna Chmielewska

Napisz co o tym myślisz ...

You must be logged in to post a comment.